Komunikacja kluczem do porażki?

komunikacja-z-klientem

Tak – jeżeli komunikacja prowadzona jest w nieprawidłowy sposób może szybko rozłożyć na łopatki każdą firmę, organizację czy instytucję. Marketing dla firm to nie tylko kampanie promocyjne i wielkie akcje eventowe, ale przede wszystkim to troska o szeroko pojętą komunikację. Tak wewnętrzną jak zewnętrzną. Pracy jest sporo, a wiele organizacji ma w tym zakresie sporo zaległości, które potem odbijają się czkawką.

Komunikacja w firmie może być kluczem do sukcesu, ale równie dobrze gwoździem do trumny. Jak sobie zapewnić powodzenie? Najlepiej zacząć od przeprowadzenia audytu. Brzmi poważnie sprawa jednak wymaga najwyższe uwagi. Trzeba rozpatrywać kwestie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.

Na zewnątrz – narzędzi moc

W pierwszej kolejności należy sprawdzić jakimi kanałami kontaktujemy się z klientami. Mamy tu zwykle sporo do wypisania. Czasy są takie, że narzędzia do komunikowania rozwinęły się niesamowicie. Kanałami komunikacji mogą być:

  • komunikacja bezpośrednia (np. relacja klient – sprzedawca)

  • komunikacja via email

  • komunikacja via newsletter

  • komunikacja przez pocztę tradycyjną

  • komunikacja telefoniczna

  • komunikacja via social media

Do wyboru mamy zatem sporo narzędzi. Trzeba jednak pamiętać, że dobra komunikacja to ta, która jest zintegrowana – czyli upraszczając spójna. Bez strategii się nie objedzie dlatego też warto ją stworzyć i wdrażać w życie pamiętając, o tym jak ważna jest elastyczność w działaniu i ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań. Oczywiście komunikacja kosztuje i to też należy ująć w budżecie. Prowadzenie komunikacji z klientami wymaga też nakładów czasowych i dobrego poznania ich potrzeb. Inaczej prowadzi się komunikację z nastolatkami a inaczej z mamami małych dzieci. Wszystko dostosować trzeba pod klienta – tak język komunikacji jak i same narzędzia. Pracy jest sporo – ale konkurencja rośnie w siłę trzeba zatem trzymać rękę na pulsie. Marketing dla firm to ciężka praca!

Liczy się wnętrze

Teraz chwila dla komunikacji wewnętrznej. O niej mówi się mniej albo wcale – choć w tym temacie się też trochę zmienia. Komunikacja wewnątrz zespołu jest szalenie isotna. Dlaczego? Bo nieporozumienia mogą zniszczyć lata starannej pracy. Jak mawia powiedzenie język jest źródłem nieporozumień. Paradoksem jest to, że pomimo tak wielu narzędzi komunikowania nadal czasem jest ciężko się porozumieć. Dlatego też warto aby także komunikacja wewnętrzna była prowadzona wedle przyjętej wcześniej strategii. Pozwoli to uniknąć a przynajmniej zminimalizować ryzyko wystąpienia nieprzewidywalnych sytuacji i da pracownikom poczucie ładu a co za tym idzie bezpieczeństwa. Dobry obieg informacji sprzyja dobrej atmosferze, minimalizuje znaczenie plotek i zapobiega ich rozprzestrzenianiu się.

Źródło: Creandi.pl