Młody przedsiębiorca walczy

prowadzenie działalności gospodarczej

Własny biznes dla wielu młodych to ucieczka od bezrobocia albo marzenie życia – czasem i jedno i drugie. O ile zakładanie firmy jest coraz łatwiejsze (1 grudnia wchodzi nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowych, która jeszcze to ułatwi) to prowadzenie firmy może być…coraz trudniejsze. Nie chodzi tylko o to, że marketing dla firm stanowi prawdziwe wyzwanie, ale też o to, że konkurencja jest naprawdę bardzo zacięta.

Ci śmiałkowie, którzy decydują się jednak na otwarcie własnego biznesu muszą być pewni, że wiedzą na co się porywają. Muszą liczyć się z tym, że ich firma nie wypali, ale przy ciężkiej pracy i odrobinie szczęścia mogą mieć nadzieję na spory sukces – także finansowy. Pewnie ta nadzieja pcha ich w stronę otworzenia własnej firmy. W końcu każdy, no dobra, prawie każdy chciałby być Steve Jobsem i stworzyć produkty po których ludzie będą stali w kolejkach. Początki bywają trudne a na pewno są zwykle skromne.

Na start gotowym być!

Na początek trzeba mieć biznesplan w którym określimy nie tylko profil naszego biznesu, ale też otoczenie konkurencyjne, sposób finansowania przedsięwzięcia, szanse i zagrożenia. Dobry biznesplan to dobry start. Pamiętajmy jednak, że jak każdy plan, może on ulec zmianie. Zarządzanie firmą to szkoła elastyczności. Trzeba ustawiać żagle tak, aby jak najlepiej wykorzystać aktualne wiatry, nawet jeżeli są niesprzyjające. Dobry przedsiębiorca wie, że nie na wszystkim zna się najlepiej – dlatego tak ważne jest aby umieć prosić o pomoc i szukać ludzi, którzy znają się na danej rzeczy lepiej od nas. Najczęściej chodzi tu o sprawy księgowe, prawne i podatkowe. Młody biznesmen musi przygotować się też na ciężką pracę i pokonywanie przeciwności. Własna firma daje niezależność, ale z drugiej strony czasem jest tak, że trzeba pracować w weekend, wieczorami, w nocy. Energia, kreatywność i motywacja to idealne cechy młodego biznesmena.

Reklamuj z głową

Kolejną rzeczą, o której można zapomnieć w natłoku obowiązków jest marketing dla firm, a konkretniej jednej firmy – Twojego biznesu. Reklama jest dźwignią handlu, ale działa już jakby mniej. Powód jest prosty, ludzie się do niej najzwyczajniej w świecie przyzwyczaili. Trzeba więc szukać mniej konwencjonalnych i przy okazji najlepiej mniej drogich sposobów na skuteczne przyciągnięcie do siebie klientów. Kanałów komunikacji nie brakuje – do dyspozycji masz social media (facebook, nk.pl, pinterest, Google+, Twitter). Nie zapomnij także o sile marketingu szeptanego – Twoi zadowoleni klienci to najlepsza reklama. Poproś rodzinę, krewnych i przyjaciół aby zarekomendowali Cię znajomym. Zdanie klientów to najlepsze referencje dla kolejnych konsumentów. Zadbaj o to aby prowadzi z klientami dobra, otwartą i przemyślaną komunikację.