Praca z klientem – czyli o roli relacji

magnes-na-klientow

Mówi się, zresztą słusznie, że nie ma nic tak trudnego, jak praca z klientem. Z drugiej strony, osoby, które na co dzień zajmują się taką pracą, nie zawsze czują się doceniane. Ciężko bywa zwłaszcza w handlu, sprzedawcy i ekspedienci działają na pierwszej, czasem bardzo ognistej linii frontu i mają bądź co bądź trudne zadanie. Z klientem pracują też account managerzy – niezależnie tego czy to agencja marketingowa czy firma zajmująca się IT. Jak wygląda ich praca? To, mówiąc krótko budowanie relacji.

Z uwagi na rosnącą konkurencyjność między firmami szybko rośnie znaczenie obsługi klienta. Nabywcy stają się coraz bardziej wymagający. Pół biedy jeżeli wymagania idą w parze z kulturą osobistą, gorzej jeśli jest inaczej. Chamscy klienci to niestety nie jest rzadki widok, jednak i na takich są sposoby. Doświadczeni w pracy handlu ludzie mają swoje sposoby. Na pewno pomaga im doświadczenie i zdobywana latami wiedza – także teoretyczna. Szkolenia dla pracowników zajmujących się obsługą klienta to już standard. Dodać należy, że w grę wchodzą tutaj nie tylko szkolenia dotyczące spraw merytorycznych np. zasad rozliczania należności, ale także szkolenia dotyczące tzw. kompetencji miękkich, asertywności, negocjacji etc.

Zadania? Różnie to bywa

Kim jest osoba zajmująca się relacjami z klientem? To cała rzesza osób. Jak wspomniano wcześniej, w tym sektorze znajdziemy zarówno pracowników infolinii, jak i wysoko-postawionych handlowców operujących w sektorze B2B. Różne są też ich obowiązki i zadania (oraz, rzecz jasna, zarobki) jednak mają wspólny mianownik – budowanie relacji z klientem. Sprawa jest złożona i trudna. W tym zawodzie przydaje się rozwinięta inteligencja emocjonalna, a także mocne nerwy i gruba skóra, odporność na stres. Przyda się też znajomość języków obcych – w końcu ludzie coraz więcej podróżują, robią interesy. Spotkanie z zagranicznym klientem to żadna niespodzianka. Warto być na tę ewentualność przygotowanym.

CV i motywacja

Gdzie szukać zatrudnienia? Praktycznie wszędzie. Miejscem pracy handlowca czy account managera może być agencja marketingowa, może być też lokalna piekarnia a nawet urząd (w końcu obsługa obywatela to też jakby obsługa klienta). Grunt to stworzyć dobre CV i przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej. Osoba, która aspiruje do roli opiekuna klienta powinna wykazywać się komunikatywnością i gotowością do podjęcia negocjacji, elastyczna w działaniu i słowną. Zarobki w tej branży są często podzielone na podstawę oraz premię za wyniki. Co do ich wielkości -bywa różnie.